Halaman

Rabu, 20 Februari 2013

Penolong-penolong


Hai orang-orang yang beriman, jadilah kamu penolong (agama) Allah sebagaimana Isa ibnu Maryam telah berkata kepada pengikut-pengikutnya yang setia: "Siapakah yang akan menjadi penolong-penolongku (untuk menegakkan agama) Allah?" Pengikut-pengikut yang setia itu berkata: "Kamilah penolong-penolong agama Allah", lalu segolongan dari Bani Israil beriman dan segolongan lain kafir; maka Kami berikan kekuatan kepada orang-orang yang beriman terhadap musuh-musuh mereka, lalu mereka menjadi orang-orang yang menang. (QS. Ash Shaff 14)
Dizaman nabi Musa ada 70 orang naqof (penolong-penolong) dan dizaman nabi Isa ada 12 orang Hawariyyun (penolong-penolong) dan dilantik oleh nabi Musa dan Isa
Kita ummat akhir zaman Allah SWT yang melantik langsung sebagai ummat dakwah bukan sebagai penolong-penolong tetapi yang melanjutkan kerja kenabian
Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma`ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah. (QS. Ali Imran: 110)
Katakanlah: "Inilah jalan (agama) ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan aku tiada termasuk orang-orang yang musyrik." (QS. Yusuf 108)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar